Recenze Traxxas TRX-4M 1:18

Na závěr roku 2022 přišla americká značka modelů Traxxas s novinkou, která potěší nejednoho dobrodruha. Tou jsou RC expediční speciály Traxxas TRX-4M 1:18 a to rovnou ve dvou variantách – Ford Bronco 2021 a Land Rover Defender.


Traxxas TRX-4M Ford Bronco 2021 1:18

Na každé dobrodružství

Pokud patříte mezi dobrodruhy, kteří rádi prozkoumávají nová místa a zdolávají různé překážky, modely RC aut Traxxas TRX-4M si snadno zamilujete. Ptáte se proč? Je to kvůli měřítku aut 1:18. Díky jeho kompaktním rozměrům můžete modely vzít na jakoukoliv výpravu, kterou hodláte podniknout – auta se totiž snadno vejdou do jakéhokoliv batohu a díky jejich váze, která se u obou variant pohybuje okolo pouhých 480 gramů, tak ani nepoznáte, že je nesete.

Jeho kompaktní rozměry však nejsou výhodou pouze na terénní výpravy. Vzhledem k jeho velikosti můžete s modelem prozkoumávat i zákoutí vašeho domova či pro model sestavit i „domácí“ dráhu a tak si užít zábavu třeba i za „psího“ počasí.

Traxxas TRX-4M 1:18 zblízka

Předtím, než s modelem vyrazíme do terénu, musíme jej představit zblízka. Jak je typické začneme karoserií. Traxxas doručil tyto modely v licencovaném provedení Land Rover Defender a také v provedení Ford Bronco 2021, která v provedení TRX-4 1:10 sklízí velké úspěchy. Obě varianty jsou designově pohledné, doplněny o nejrůznější detaily, ale především jsou opravdu odolné.

Výhodou je i fakt, že karoserie je složena z více dílů, a tak v případě poškození, můžeme karoserii snadno rozebrat a poškozené díly během pár chvil vyměnit. Příjemným překvapením je i již nainstalované LED osvětlení v předním nárazníku, které navíc můžete upgradovat na osvětlení ProScale (přední světlomety, koncová, funkční brzdová, zpátečková a výstražná světla).


Traxxas TRX-4M Ford Bronco 2021 1:18 s rozsvícenými světly

Pod kapotou

Sundáváme karoserii zajištěnou západkovým systémem a objevuje se před námi tělo modelu. Jako prvního si můžeme všimnout stejnosměrného motoru Titan 180 87T s převodovkou high range. „Momentum“ těchto dvou součástek se přenáší na všechna čtyři kola, která jsou osazena koly s plastovými disky a 1“ terénními pneumatikami. U kol si ještě všímáme i na toto měřítko poměrně velkých olejových tlumičů GTM, u kterých se pomocí podložek dá nastavit předpětí pružin.

O zatáčení kol se pak stará mikro servo Traxxas 2065T s hybridními převody, které nabízí moment 2,5 kg/cm, je voděodolné a jeho chod je zcela plynulý.

Řídící jednotka a akumulátor

Dále se náš pohled přesouvá na řídící jednotku ECM-2.5 umístěnou na zadní nápravě. Ta v sobě integruje regulátor i přijímač a je voděodolný. Nalezneme na něm konektor pro dodatečné osvětlení a také tlačítko, pomocí kterého můžeme volit mezi třemi režimy – Sport, Crawler a Trial.

Jako poslední se dostáváme k vylepšenému prostoru pro akumulátor modelu, který je uchycen pomocí gumového pásu. Ten tak zajistí to, aby se akumulátor nehnul z místa za jakékoliv situace. Druhou výhodou, která s tímto uchycení souvisí, je i snadná a rychlá výměna akumulátoru.


Traxxas TRX-4M Land Rover Defender 1:18

Odolný prcek

Model je osazen kvalitní elektronikou i díly – rám podvozku je kovový, stejně jako další důležité díly modelu. Dále zde máme 4bodové zavěšení pro Trial s kulovými čepy, přední nápravu se stejnoběžnými CV klouby či teleskopické hřídele. Již zmíněná karoserie je z ABS. Voděodolná elektronika a vysoká světlá výška je pak další výhodou, která se hodí v každém terénu. A když už mluvíme o terénu, pojďme model otestovat „na vlastní kůži“.

Jednoduše WAU

Akumulátor je zde již součástí balení (což je u Traxxas méně typické, avšak potěšilo nás to) – máme zde 2S LiPo 750 mAh, který má vydržet až hodinu jízdy. Balení obsahuje také USB nabíječ, který je, stejně jako akumulátor, vybaven novým ID konektorem. To je pro některé z nás trochu škoda, protože nyní nemůžeme akumulátor nabíjet prostřednictvím vlastních balancérů a jsme tak zcela odkázáni na přiložený nabíječ.

Po chvíli máme nabito a vyrážíme na první cestu. Pro ni jsme zvolili nedaleký les plný různých cestiček, převýšení, kopečků a brázd. Zapínáme vysílač, akumulátor připojujeme k řídící jednotce a jedeme!

Ač je model malý, štěrková cesta mu nedělá žádné problémy. Chod tlumičů je plynulý a vzhledem k jejich výšce zvládne model při najetí na větší kameny až neuvěřitelné náklony. Z cesty přejíždíme mezi stromy a tedy mezi kořeny, brázdy a suché větve. Ani zde model nezaznamenává žádné potíže a až s hrdinným odhodláním zdolává vše, co mu vstoupí do cesty.

Samozřejmě mluvíme o překážkách, které jsou úměrné jeho měřítku, ale i tak na nás model dělá dojem. Nejvíc si nás však Traxxas TRX-4M získává vystoupáním kamenné stěny s úhlem okolo 45°! Při přejezdech na rovince je auto svižné, což nám dokáže ušetřit mnoho času. Auto je tedy odolné, pohledné a také výkonné.


Traxxas TRX-4M Ford Bronco 2021 1:18

Tak jak?

Z modelu jsme nadmíru překvapeni a nadšeni. Na model s kompaktními rozměry se v terénu pohybu „jako doma“ a nezalekne se sebevětší výzvy. Nadšencům do technické jízdy bychom pak doporučili upgrade na převody low range, neb s převody high range, kterými je v základu vybaven, má model tendenci zabírat až při trochu důraznějším stisknutím plynu. Překvapením je i výdrž, které se pohybuje okolo slibovaných 60 minut.

Závěr

Krátce a jednoduše – skvělé auto za dobré peníze, které využijete jak doma, tak venku a díky rozměrům ho můžete vzít v podstatě kamkoliv a se kterým si užijí zábavu jak děti, tak dospělí.


Autor článku: Tým RCprofi

16. června 2023

Garance výměny a vrácení dárku