BLACK FRIDAY = 10% SLEVA na VŠE s kódem BLACK10. Inspirujte se tipy na dárky »
Značka: Top Flite | Kód produktu: PM-TOPA0500 |
Odpovědnost za vady: 2 roky | EAN: 0707768005000 |
Dvoumotorový dopravní dolnoplošník Douglas DC-3 znamenal pravou revoluci v dějinách letecké dopravy. Odhlédneme-li od důsledného uplatnění dodnes platných konstrukčních principů stavby celokovových letadel, jak je u "Douglasů" zavedl geniální Jack Northrop, letecké společnosti dostaly poprvé letoun, který byl rychlý, pohodlný, měl vysokou přepravní kapacitu a jeho provoz byl tak ekonomický, že snížené ceny letenek učinily leteckou osobní dopravu masovou záležitostí. V roce 1938 DC-3 přepravily 80% všech platících pasažérů na linkách v USA! Stejně jako civilní DC-3 si nesmrtelnou slávu získal i vojenský transportní C-47 Skytrain neboli Dakota, jak znělo bojové jméno u britské RAF, které se stalo všeobecně vžitým označením tohoto stroje. Když se podíváte pozorně na Boeing nebo Airbus, kterým jste letěli na dovolenou, zjistíte, že lidé stále v zásadě nelétají ničím jiným, než "Dakotou". Pokud se některý z výrobců pokusil zavést nezvykle tvarovaný, teoreticky super pokrokový letoun, nikdy s ním neměl velký úspěch - protože každý přece ví, že správný "dopravák" vypadá jako Dakota!
Stavebnice amerického dvoumotorového dopravního letadla klasické celobalsové konstrukce v rozsypu pro pohon dvěma dvoudobými motory 4-6,5 ccm nebo čtyřtakty 6,5-8 ccm. Vzhledem k příznivému poměru hmotnosti draku a nosné plochy je vhodná i pro přestavbu na elektrický pohon se 2 motory třídy AXI 2820-2826 se 4s Li-poly akumulátorem. S motory na horní hranici uvedeného rozsahu může DC-3 někomu připadat až nerealisticky přemotorovaná, ale na druhou stranu je k dispozici mnohem vyšší výkon pro bezpečnější řešení kritické situace při případném vysazení jednoho motoru.
"Dakota" ze série "Gold Edition" je ideálním projektem pro modeláře, který má již dostatečné zkušenosti se stavbou modelů v rozsypu (jako jsou např. warbirdy Great Planes nebo Top Flite.), spolehlivě zvládá létání s dolnoplošníky s ovládanými křidélky, a vyzkoušel si dvoumotoráky aspoň na TwinStaru od Multiplexu. Díky promyšlené "interlocking" konstrukci s díly opatřenými výstupky a zářezy, které do sebe zapadají jako díly puzzle skládačky, jde stavba velmi rychle a snadno. Samozřejmě, vzhledem k velikosti a tvarům modelu je to práce na víc než jen na pár večerů.
Trup je klasické konstrukce z balsy a lehké překližky; staví se ve dvou polovinách - dolní a horní. Přímo na plánu nejprve sestavíte horní polovinu trupové poloskořepiny tvořené prostorovou konstrukcí z překližkových přepážek a balsových podélníků, která se posléze doplní balsovým potahem. Snadno tak získáte pevný a nezkroucený základ konstrukce, ke kterému dolepíte polopřepážky a tuhý potah spodní části. Díky tomu nakonec postavíte trup věrně reprodukující oblé tvary skutečného stroje bez potřeby nějakých speciálních přípravků a šablon. Motory se montuje v poloze naležato na stavitelná plastová lože na překližkové motorové přepážky; kryt motoru je slepen z několika výlisků z odolného plastu. Prostor pro serva směrovky, výškovky a plynu se nachází v kabině cestujících nad křídlem; prostor pro přijímač a akumulátory v přídi je snadno přístupný díky odnímatelnému krytu pilotní kabiny.
Jednodílné křídlo s polosouměrným profilem je klasické konstrukce s balsovými žebry a tuhým potahem. Stavbu velmi usnadňují montážní výstupky na žebrech zaručující ustavení žeber a odtokové hrany do správné polohy. Křídlo se staví po jednotlivých částech (centroplán a vnější panely), po sestavení vnitřní kostry se části křídla spojí, ustaví do správného vzepětí, slepí epoxidem a dokončí nalepením tuhého potahu. Křídlo je k trupu upevněno kolíky a polyamidovými šrouby. Křidélka a odštěpné vztlakové klapky jsou ovládány nezávisle dvěma páry serv prostřednictvím krátkých přímých drátových táhel. Klapky nejsou z funkčního hlediska nezbytně nutné (bez klapek je vzlet o něco delší a přistání probíhá při poněkud vyšší rychlosti), ale samozřejmě významně zvyšují maketový dojem.
Ocasní plochy jsou konstrukční se souměrným profilem a tuhým celobalsovým potahem kýlovky a vodorovného stabilizátoru. Stavějí se podobnou technikou jako křídlo; díky žebrům s montážními výstupky opět stavíte jednoduše na rovné ploše, bez potřeby přípravků a šablon.
Podvozek s řiditelnou drátovou ostruhou spřaženou se směrovkou může být buď pevný drátový (drátové nohy jsou dodávány ve stavebnici), nebo zatahovací. Můžete použít např. pneumatický zatahovací podvozek s maketovými nohami Top Flite (TOPQ8276), který se prodává zvlášť. Každopádně, rozhodnutí, jaký typ podvozku použijete, je třeba učinit ještě před začátkem stavby křídla. Bude-li zatahovací, je nutné jej mít k dispozici ihned na začátku, protože takřka určitě budou třeba úpravy (byť nevelké) konstrukce křídla oproti stavebnímu plánu. Pokud máte k dispozici jen nepříliš rovnou travnatou vzletovou dráhu, doporučujeme spokojit se z provozních důvodů raději s pevným podvozkem.
Model můžete potáhnout nažehlovací fólií - např. MonoKote nabízející širokou škálu barevných odstínů a možnost snadného vytváření pruhů a jiných doplňků pomocí samolepící fólie MonoKote Trim pro civilní DC-3, stejně jako matné odstíny pro vojenské Dakoty resp. C-47 Skytrain.
Pro ovládání modelu budete potřebovat nejméně čtyřkanálovou RC soupravu; pokud se rozhodnete pro funkční vztlakové klapky a zatahovací podvozek, chce to nejméně šesti- nebo sedmikanálovou RC soupravu. Vyhoví běžná standardní serva s tahem 3-4 kg.cm, jejich velký počet bude vyžadovat přijímačový akumulátor o větší kapacitě.
Stavebnice obsahuje: předseknuté balsové a překližkové díly, balsové nosníky a prkénka na tuhý potah, plastové kryty motorů, čirá fólie na "zasklení" kabiny, sadu příslušenství, drátový hlavní podvozek a drátovou ostruhu, 2 stavitelná motorové lože, 3 archy samolepících obtisků (2x DC-3, 1x C-47), stavební plán v měřítku 1:1 a návod
Rozpětí [mm] | 2095 |
Délka [mm] | 1595 |
Hmotnost [g] | 3600 - 4550 |
Plocha křídla [dm2] | 48.4 |
Ovládané funkce | S,V,K(2),M(2),P,F(2) |
Stavební náročnost | S3,S4 |
Náročnost pilotáže | P3 |
Doporučený pohon a RC vybavení:
Dopravák 2T | Dakota 2T | Dopravák 4T | Dakota 4T | |
Motor | 2x ASP 25A | ASP S40A | O.S. MAX FS-40 | ASP FS-52AR |
Vrtule | 2x MA 9x5" | 2x MA 10x7" 3-listá | 2x MA 9x7" 3-listá | 2x MA 10x7" 3-listá |
Nádrž (ccm) | 2x200-250 | 2x250-300 | 2x200-250 | 2x250-300 |
Serva | 6-8x HS-422 nebo HS-430BH, 1x HS-81 pro ventil zatahovacího podvozku | |||
RC souprava | min. 4 kanály, ale raději 6-7 kanálová počítačová |
V případě nižší hodnoty objednávky můžete využít dopravu již od 79 Kč.
Prodlužujeme možnost výměny nebo vrácení nepoškozeného zboží na 90 dní.
Nevíte si s něčím rady? Navštivte naši RC poradnu nebo nás kontaktujte. Rádi vám poradíme.
Porouchal se váš model? Nejen pro naše zákazníky zajišťujeme pozáruční servis RC modelů.
Vyberte si z jedné z nejširších nabídek RC modelů, příslušenství a náhradních dílů v ČR.
Zastavte se v naší RC prodejně v Chrudimi a prohlédněte si RC modely naživo.